Prečo slovenskí politici neriešia príčiny opakujúcich sa problémov? Je to neschopnosť alebo zámer?
Občania sú znechutení z politiky, ktorú roky predvádzajú slovenskí politici vo vláde a v parlamente. Zvykli si na novodobý spôsob riadenia štátu, pri ktorom neexistuje žiadna zodpovednosť za verejné financie, ktoré im tvrdo občania slovenskej republiky odvádzajú do štátnej pokladnice.
Jeden z najväčších problémov Slovenska je „zákonné rozkrádanie“ verejných financií.
Na spôsob seriálového pokračovania podsúvajú politici občanom jednotlivé kauzy o zákonnom rozkrádaní verejných financií. Média sa predbiehajú, aby takéto pre občanov zaujímavosti odvysielali, alebo v vydali v denníkoch. Tento spôsob konzumácie informácii občanmi – voličmi však nemá nič spoločné so zodpovedným riešením problémov.
Prečo? má to jednoduchú odpoveď: Pri každom opakujúcom sa probléme nestačí odstrániť iba jeho dôsledky, treba vyriešiť hlavne jeho príčinu, aby sa problém neopakoval. No a to sa bohužiaľ v slovenskej politike nedeje. Len si predstavte, že by vám tiekla strecha a vy iba dookola maľujete steny a vymieňate podlahu..
Sme svedkami množstva vážnych obvinení o neefektívnom použití verejných financií, napriek tomu sa príčina problému nerieši!
Dôkazov o neefektívnom hospodárení nám politici predkladajú mesiac čo mesiac viac ako dosť. O neefektívnom hospodárení teda niet žiadnych pochýb. Prečo teda kontrolné orgány na to určené nekontrolujú efektívnosť hospodárenia a neriešia tak príčinu problému tak, aby sa problém neopakoval?
Video
[col2][/col2][col2][/col2][clear]
Riešenie existuje
Neefektívne hospodárenie s verejnými financiami vyplýva z nedostatočne určených pravidiel pre ich čerpanie, konkrétne z pohľadu ich efektívnosti, ktorú by kontrólne orgány mali posudzovať už pri zostavení a návrhu štátneho rozpočtu. Je nelogické, ak je dovolené minúť milióny EUR bez posúdenia efektívnosti a po vyčerpaní financií iba poukazovať a z druhej strany konštatovať, že všetko prebehlo v zmysle zákona. Až na to, že efektívnosť vynaložených financií nebola posudzovaná orgánmi na to určenými, hoci túto povinnosť majú zakotvenú v zákonoch a vo svojich povinnostiach.
Politici takto vedome dovoľujú s verejnými financiami neefektívne nakladať, porušujú pritom zákony a nedodržujú svoje povinnosti pri výkone svojej funkcie. Toto je skutočná príčina problému, ktorú by mali politici aj nepolitici vyriešiť.
Kto by mal kontrolovať efektívnosť hospodárenia?
Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a Výbor NRSR pre financie a rozpočet. Je zaujímavé a zároveň to vzbudzuje určité podozrenie, ak orgány na to určené, ktoré to majú zakotvené priamo vo svojich povinnostiach, si túto svoju povinnosť neplnia. V povinnostiach NKÚ je jasne uvedené:
Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky je nezávislým štátnym orgánom, ktorý kontroluje hospodárenie s finančnými prostriedkami a majetkom štátu, územnej samosprávy a s finančnými prostriedkami Európskej únie.
NKÚ SR je podľa ústavy SR nezávislý orgán kontroly hospodárenia s verejnými prostriedkami, ktorý je vo svojej kontrolnej činnosti viazaný len zákonom. Jeho činnosť vychádza z Limskej deklarácie Smerníc o zásadách nezávislej kontroly, ktorá bola prijatá na IX. Kongrese medzinárodnej organizácie najvyšších kontrolných inštitúcií. Tento dokument obsahuje východiskové filozofické axiómy kontroly vôbec a princípy fungovania najvyšších kontrolných inštitúcií zúčastnených štátov.
Podľa nich je kontrola považovaná za jednu z najdôležitejších podmienok správneho a efektívneho nakladania s verejnými prostriedkami. Preto, aby najvyššia kontrolná inštitúcia štátu mohla plniť svoje základné poslanie, t.j. napomáhaniu správnemu a efektívnemu hospodáreniu s verejnými prostriedkami a aby mohla svoju kontrolnú činnosť vykonávať objektívne a účinne, musí byť vo svojej činnosti nezávislá. Tieto základné požiadavky kladené na činnosť najvyšších kontrolných inštitúcií štátu sú preto zaručené aj ústavou SR.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Igor Matovič – člen Výboru NR SR pre financie a rozpočet, ktorý by mal tiež kontrolovať efektívnosť hospodárenia.
Výbor ako poverený orgán Národnej rady SR predkladá Národnej rade SR:
Návrh na schválenie k vymenovaniu a odvolaniu predsedu a člena Rady pre rozpočtovú zodpovednosť.
Návrh na voľbu, odvolávanie a pozastavenie výkonu funkcie predsedu a podpredsedov Najvyššieho kontrolného úradu SR.
Prečo neriešia politici príčinu zlého hospodárenia? Je to neschopnosť, alebo zámer? Hlasujte v ankete.
Pretrvávajúci problém je nespochybniteľný, príčina je jasná, riešenie je jednoduché. Prečo teda občania pozerajú dookola seriál na pokračovanie o neustálom obviňovaní, kauzách, keď politici, ktorí najviac kritizujú, majú dosah na riešenie a pritom príčinu problému neriešia?
Anketa
