Štyri dobré pracovné návyky, ktoré pomáhajú predchádzať únave a problémom

thumbnail

Dostala som nádhernú knihu od Dale Carnegieho – Ako sa tešiť zo života a z práce. Ešte som len začala čítať, už sa chcem s vami podeliť o niečo, čo veľa ľuďom v práci chýba…. vhodné pracovné návyky. Osobne som na svojom pracovnom stole mala vždy poriadok a naozaj som nestrpela papiere kade tade, všetko jednoducho muselo mať svoje miesto. A takisto som si ukladala veci podľa dôležitosti vybavenia. A tak to robím dodnes. Vadí mi neporiadok na stole a veci sa naozaj snažím riešiť priebežne. Nejako mi to ide tak spontánne.

Takže, aké sú to tie pracovné návyky, ktoré vám pomôžu predísť únave a problémom? 

Prvý pracovný návyk

NA PRACOVNOM STOLE MAJTE LEN TO, ČO MOMENTÁLNE POTREBUJETE

Videla som veľa pracovných stolov, ktoré boli zahádzané haldou papierov, že ste ani nevedeli, čo tam vlastne je. Niekedy je možné nájsť tam pod nimi naozaj všetko možné:-)))))))) dávno stratené. V kongresovej knižnici vo Washingtone je na stene napísaných 5 slov od básnika Popea: Poriadok je prvým zákonom božím. Toto by sa malo vzťahovať aj na obchod –  to len tak na okraj.

Jeden jediný pohľad na zaprataný stôl s nevybavenou korešpondenciou, poznámkami, rôznymi lístočkami, ktoré vám majú pripomenúť niečo, na čo aj tak v tom chaose zabudnete – vyvoláva v človeku zmätok, napätie a starosti. A ak si budete dokola pripomínať to, že “vás čaká milión povinností, na ktoré nemáte čas”, vyvolá to vo vás nielen napätie, ale v konečnom dôsledku aj únavu – čo je krásne prostredie pre váš zvýšený tlak, problémy so srdiečkom, či žalúdočné vredy.

Prosím vás, zbavte sa pocitu nutnosti alebo povinnosti – nekonečného radu vecí, ktoré treba vykonať. Majte systém, vybavujte veci priebežne (je mi úplne jasné, že všetko sa nedá hneď, ale tu platí poradie dôležitosti a plánovanie). Urobte preto poriadok na vašom pracovnom stole.

Druhý pracovný návyk

PRÁCU VYKONÁVAJTE PODĽA DôLEŽITOSTI

Henry L.Doherty (zakladateľ celodnárodnej Cities Services Company, si cení dve veľmi vzácne schopnosti, ktoré nemožno zaplatiť nijakými peniazmi: 

  1. schopnosť rozmýšľať
  2. schopnosť vykonávať veci podľa ich dôležitosti

Nie vždy si človek vie zoradiť veci od najdôležitejších, po menej dôležité. Ale každý plán je neporovnateľne lepší, ako improvizácia.

Tretí pracovný návyk

AK MÁTE DOSTATOK POTREBNÝCH FAKTOV, ZAČNITE RIEŠIŤ PROBLÉMY A SVOJE ROZHODNUTIA NEODKLADAJTE.

Poznáte to – porady. Dlhéééé a o ničom. Chce sa vám spať, a po nejakom čase prestávate vnímať, o čom to všetko vlastne je. Toto mi tiež vždy dosť vadilo. Nič podstatné, sem tam nejaký nezmyselný spor plný negatívnych emócií a riešenie problémov v nedohľadne. A potom sa prináša práca domov, aby sa stihla urobiť. Alebo sa zostáva dlhšie v práci.

Takže rada (toto platí hlavne pre vedúcich pracovníkov): Vezmite si na mušku jeden problém a ten aj vyriešte. A že ich je viac? Tak urobíte poradu častejšie, ale bude konštruktívna a prinesie ovocie. Ja osobne som za: stručne, jasne, výstižne. Takže – nemíňajte svoju energiu a čas zbytočne. 

Štvrtý pracovný návyk

NAUČTE SA ORGANIZOVAŤ SI PRÁCU, PRIDEĽOVAŤ  DOZERAŤ NA JEJ VYKONÁVANIE

Tento návyk ma zaujal, lebo som sa nedávno s niečim takým stretla vo svojej praxi. “Neverí svojim zamestnancom, nevie preniesť zodpovednosť na iných a najradšej (teda nie najradšej, ale tak je to najistejšie) si radšej všetko urobí sám”. Tu platí aj to – ak chcete nejaký výsledok od svojich zamestnancov – dávajte presné pokyny. Iba vtedy môže byť výsledok dobrý. Priebežne dozerajte na to, ako sa práca vykonáva, predídete tak stresu a negatívnym emóciám, keby výsledok nebol správny. Bez dôvery nemôže vzniknúť dobrá spolupráca. Inak si vás zmätok a únava úplne podmania. K tomu sa rád pridá aj zhon, starosti, úzkosť, napätie. Pre niektorých ľudí je veľmi ťažké zveriť niektoré povinnosti aj iným. Verím. Ale ak sa chcete vyvarovať starostiam, napätiu a únave, jednoducho sa to musíte naučiť. Položte si otázku: Žijete preto, aby ste pracovali, alebo pracujete preto, aby ste žili? Ja osobne si vyberám to druhé. Chcem pracovať, ale aby som si mohla aj užívať nádherný, spokojný život. Všímam si okolo seba štyridsiatnikov, päťdesiatnikov, ktorí sú totálne vystresovaní, zlomení starosťami. Kedy si chcete svoj život užívať? Skončí tento zhon a vy skončíte s chorobami srdca, obličiek……v tom “lepšom” prípade.

Držím vám palce a želám vám veľa úsmevu aj na pracovisku. Verte, že sa to dá a verte, že dobrá atmosféra, poriadok a systém – radosť chodiť do práce!

K napísaniu tohto článku mi pomohla kniha Dale Carnegieho – Ako sa tešiť zo života a z práce. 

Autor: Inka Janotková

Zdieľaj tento článok

Páči sa Vám Pán Občan?


Chceme MIER, pridaj sa >

Čo si o tom myslíte? komentujte :)