Policajti chystajú „pasce“ na vodičov – 1300 radarov

thumbnail

Meranie predpísanej rýchlosti čaká malá revolúcia, polícia bude mať „oči“ takmer všade. Merať sa bude predovšetkým na miestach, kde sa stávajú vážne dopravné nehody.

Cestným pirátom nastanú od septembra ťažké časy. Práve v tomto termíne by podľa ministra vnútra Roberta Kaliňáka mohol byť spustený nový systém na kontrolu dopravnej premávky v rámci objektívnej bezpečnosti.

V praxi by to malo znamenať viac než 1300 radarov, kamier, dynamických váh a iných technických zariadení.

Ministerstvo už zverejnilo predbežné oznámenie vo vestníku verejného obstarávania. Systém má byť financovaný z eurofondov. Kaliňákov rezort chce do projektu investovať necelých 50 miliónov eur.

Keď sa vysúťaží dodávateľ, samotné vybudovanie systému sa podľa ministra vnútra bude rátať na mesiace. „Do septembra by to mohlo byť hotové,“ povedal pre Aktuality.sk. Od novej siete radarov si sľubuje predovšetkým bezpečnejšie cesty.

Tie skutočne potrebujeme. Vlani totiž na Slovensku pri dopravných nehodách zahynulo 274 ľudí, čo je o 15 viac, ako rok pred tým. Do roku 2020 by sme sa pritom podľa cieľov Európskej únie chceli dostať pod 172 obetí.

Cesty prvej triedy a nehodové lokality

Policajti naplánovali, kde presne budú radary číhať. „Dôraz kladieme na cesty prvej triedy. A tam, kde sú najčastejšie ťažké dopravné nehody,“ hovorí Kaliňák.

Technické vybavenie v rámci objektívnej zodpovednosti bude sledovať na takýchto miestach rýchlosť, predchádzanie, prejazd na červenú, nezastavenie na stopke, či nedovolené otáčanie a cúvanie.

K tomu by malo pribudnúť aj sledovanie železničných priecestí, ktoré sú ešte vždy častým miestom tragických dopravných nehôd. Brusel by mal okrem toho zafinancovať aj dynamické váhy na sledovanie hmotnosti vozidiel, zákazu vjazdu a zákazu vjazdu nad 12 ton.

Mapu radarov by ministerstvo malo dokonca zverejniť. Zatiaľ vám pre orientáciu ponúkame mapu kritických nehodových lokalít, ktorú pripravuje každoročne Slovenská správa ciest.

„Očakávame zníženie nehodovosti. Keď viem, že tam je radar a aj tak nespomalím, nezaslúžim si nič iné, ako zaplatiť pokutu,“ konštatuje Kaliňák.

Objektívnu zodpovednosť sa snažil rozbehnúť ešte za vlády Ivety Radičovej vtedajší minister vnútra Daniel Lipšic. V tom čase poslanci schválili zmenu zákona. Aj dnes však objektívna zodpovednosť funguje v improvizovanej podobe.

To, čo sa bude diať elektronicky, doteraz policajti plátajú, ako sa dá - poväčšine manuálne. Pre porovnanie, zatiaľ čo dnes pokutu priestupcovi posielajú do 60 dní, po novom by to malo byť už do siedmych dní.

Odpadne manuálna práca policajtov

Novinka musí podľa plánov ministerstva pokrývať celý proces konania o správnom delikte.

A to od zistenia porušenia pravidiel cestnej premávky, cez zozbieranie a overenie všetkých relevantných dôkazových materiálov, až po vydanie platobného rozkazu, pričom celý proces musí byť automatizovaný s minimálnymi zásahmi obsluhy.

Fungujúci elektronický systém má podľa ministerstva odbúrať korupciu a odbremeniť dopravné inšpektoráty.

„Odpadne manuálna práca policajtov. Na to bude slúžiť hardwarové a softwarové vybavenie, ktoré vygeneruje hotovú výzvu na zaplatenie sankcie majiteľovi vozidla,“ vysvetľoval ešte vlani Kaliňák.

Analytik: Systém mal prísť už dávno

Dopravný analytik Jozef Drahovský systém víta, aj keď mal podľa neho prísť už dávno. „Vnímam to ako premrhanie technologickej príležitosti. Podľa mňa by bolo veľmi dobré, keby systém fungoval už niekoľko rokov dozadu,“ zhodnotil.

Je presvedčený, že systém môže reálne znížiť počet obetí na cestách. „Ale za podmienky, že sa kontrola skutočne bude vykonávať tam, kde to má z hľadiska bezpečnosti význam, čiže na nebezpečných úsekoch,“ zdôraznil.

Takéto kontrolovanie bude mať podľa neho určite väčší zmysel, ako policajti číhajúci tesne za tabuľou o začiatku obce. Za dôležité považuje aj to, aby pokuta prišla do týždňa.

„Ak to trvá mesiac, vodič si už nič nepamätá a výchovný efekt je nulový,“ dodáva.

zdroj: aktuality.sk

Zdieľaj tento článok

Páči sa Vám Pán Občan?


Chceme MIER, pridaj sa >

Čo si o tom myslíte? komentujte :)