Igor Matovič kryje smerákov aj Karola Mitríka, šéfa NKÚ. Pritom sa tvári, že všetci sú zlodeji.

thumbnail

Prečo slovenskí politici neriešia príčiny opakujúcich sa problémov? Je to neschopnosť alebo zámer?

Občania sú znechutení z politiky, ktorú roky predvádzajú slovenskí politici vo vláde a v parlamente. Zvykli si na novodobý spôsob riadenia štátu, pri ktorom neexistuje žiadna zodpovednosť za verejné financie, ktoré im tvrdo občania slovenskej republiky odvádzajú do štátnej pokladnice.

Jeden z najväčších problémov Slovenska je "zákonné rozkrádanie" verejných financií.

Na spôsob seriálového pokračovania podsúvajú politici občanom jednotlivé kauzy o zákonnom rozkrádaní verejných financií. Média sa predbiehajú, aby takéto pre občanov zaujímavosti odvysielali, alebo v vydali v denníkoch. Tento spôsob konzumácie informácii občanmi - voličmi však nemá nič spoločné so zodpovedným riešením problémov.

Prečo? má to jednoduchú odpoveď: Pri každom opakujúcom sa probléme nestačí odstrániť iba jeho dôsledky, treba vyriešiť hlavne jeho príčinu, aby sa problém neopakoval. No a to sa bohužiaľ v slovenskej politike nedeje. Len si predstavte, že by vám tiekla strecha a vy iba dookola maľujete steny a vymieňate podlahu..

Sme svedkami množstva vážnych obvinení o neefektívnom použití verejných financií, napriek tomu sa príčina problému nerieši!

Dôkazov o neefektívnom hospodárení nám politici predkladajú mesiac čo mesiac viac ako dosť. O neefektívnom hospodárení teda niet žiadnych pochýb. Prečo teda kontrolné orgány na to určené nekontrolujú efektívnosť hospodárenia a neriešia tak príčinu problému tak, aby sa problém neopakoval?

Video

Riešenie existuje

Neefektívne hospodárenie s verejnými financiami vyplýva z nedostatočne určených pravidiel pre ich čerpanie, konkrétne z pohľadu ich efektívnosti, ktorú by kontrólne orgány mali posudzovať už pri zostavení a návrhu štátneho rozpočtu. Je nelogické, ak je dovolené minúť milióny EUR bez posúdenia efektívnosti a po vyčerpaní financií iba poukazovať a z druhej strany konštatovať, že všetko prebehlo v zmysle zákona. Až na to, že efektívnosť vynaložených financií nebola posudzovaná orgánmi na to určenými, hoci túto povinnosť majú zakotvenú v zákonoch a vo svojich povinnostiach.

Politici takto vedome dovoľujú s verejnými financiami neefektívne nakladať, porušujú pritom zákony a nedodržujú svoje povinnosti pri výkone svojej funkcie. Toto je skutočná príčina problému, ktorú by mali politici aj nepolitici vyriešiť.

Kto by mal kontrolovať efektívnosť hospodárenia?

karol-mitrik-predseda-nkuNajvyšší kontrolný úrad (NKÚ) a Výbor NRSR pre financie a rozpočet. Je zaujímavé a zároveň to vzbudzuje určité podozrenie, ak orgány na to určené, ktoré to majú zakotvené priamo vo svojich povinnostiach, si túto svoju povinnosť neplnia. V povinnostiach NKÚ je jasne uvedené:

Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky je nezávislým štátnym orgánom, ktorý kontroluje hospodárenie s finančnými prostriedkami a majetkom štátu, územnej samosprávy a s finančnými prostriedkami Európskej únie.

NKÚ SR je podľa ústavy SR nezávislý orgán kontroly hospodárenia s verejnými prostriedkami, ktorý je vo svojej kontrolnej činnosti viazaný len zákonom. Jeho činnosť vychádza z Limskej deklarácie Smerníc o zásadách nezávislej kontroly, ktorá bola prijatá na IX. Kongrese medzinárodnej organizácie najvyšších kontrolných inštitúcií. Tento dokument obsahuje východiskové filozofické axiómy kontroly vôbec a princípy fungovania najvyšších kontrolných inštitúcií zúčastnených štátov.

Podľa nich je kontrola považovaná za jednu z najdôležitejších podmienok správneho a efektívneho nakladania s verejnými prostriedkami. Preto, aby najvyššia kontrolná inštitúcia štátu mohla plniť svoje základné poslanie, t.j. napomáhaniu správnemu a efektívnemu hospodáreniu s verejnými prostriedkami a aby mohla svoju kontrolnú činnosť vykonávať objektívne a účinne, musí byť vo svojej činnosti nezávislá. Tieto základné požiadavky kladené na činnosť najvyšších kontrolných inštitúcií štátu sú preto zaručené aj ústavou SR.

Výbor NR SR pre financie a rozpočet

clenovia-vyboru-pre financie-arozpocet-nrsr

Igor Matovič - člen Výboru NR SR pre financie a rozpočet, ktorý by mal tiež kontrolovať efektívnosť hospodárenia.

Výbor ako poverený orgán Národnej rady SR predkladá Národnej rade SR:
Návrh na schválenie k vymenovaniu a odvolaniu predsedu a člena Rady pre rozpočtovú zodpovednosť.
Návrh na voľbu, odvolávanie a pozastavenie výkonu funkcie predsedu a podpredsedov Najvyššieho kontrolného úradu SR.

Prečo neriešia politici príčinu zlého hospodárenia? Je to neschopnosť, alebo zámer? Hlasujte v ankete.

Pretrvávajúci problém je nespochybniteľný, príčina je jasná, riešenie je jednoduché. Prečo teda občania pozerajú dookola seriál na pokračovanie o neustálom obviňovaní, kauzách, keď politici, ktorí najviac kritizujú, majú dosah na riešenie a pritom príčinu problému neriešia?

Anketa

Prečo poslanci a vláda neriešia príčinu zlého hospodárenia?

Zobraziť výsledky

Loading ... Loading ...
Zdieľaj tento článok

Páči sa Vám Pán Občan?


Chceme MIER, pridaj sa >

Čo si o tom myslíte? komentujte :)